TYLICZ_10-17.09.2018

Środki pozyskaliśmy w ramach konkursu Organizowanie lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich imprez kulturalnych, sportowych, turystycznych i rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych wspierających ich aktywność w tych dziedzinach pod nazwą „Sprawność i integracja poprzez turystykę i rekreację” Ogólnopolski Zlot Turystyczny z okazji Światowego Dnia Turystyki i Dnia Białej Laski”

Siedmiodniowy Ogólnopolski Zlot Turystyczny z okazji Światowego Dnia Turystyki i Dnia Białej Laski – odbył się w dniach 10-17.09.2018 r w pięknie położonej miejscowości Tylicz w województwie małopolskim, w powiecie nowosądeckim, w gminie Krynica-Zdrój. W Zlocie udział wżęło 50 uczestników
10.09.2018 – uczestnicy zlotu przyjechali do ośrodka Willa u Marty w Tyliczu w godzinach południowych na obiad od 15 do16, po którym zostali zakwaterowani. O godz. 19:00 kolacja, po której koordynator projektu zwołał zebranie z uczestnikami. Poinformował ich o planach związanych ze Zlotem. Ze względu na różny wiek jak i kondycję fizyczną koordynator podzielił uczestników na 2 grupy. Rozdał ankiety beneficjentom w celu zdobycia ich opinii na temat zorganizowanego zlotu dla celów PFRON.
11-09-2018 – O 09:00 – pojechaliśmy autokarem z przewodnikiem do Krynicy-Zdrój, z której rozpoczęliśmy wędrówkę – 45 osób wjechało kolejką linową na Górę Parkową pozostali weszli z przewodnikiem szlakiem turystycznym. Po podziwianiu widoków grupa 28 osobowa zajechała z powrotem do Krynicy i autokarem podjechali na łagodniejszy szlak do doliny Mochnaczka. Pozostała grupa z przewodnikiem poszła szlakiem będącym częścią Głównego Szlaku Beskidzkiego na szczyt Huzar (864 m.n.p.m.). Wierzchołek i wszystkie stoki Huzarów są całkowicie zalesione Po odpoczynku grupa ruszyła północno-wschodnim kierunku dosyć stromym szlakiem do doliny Mochnaczka. Tam spotkały się dwie grupy i razem powędrowały łagodnym szlakiem przez las i łąki, który sprowadził ich do centrum Mochnaczka. Stamtąd o 16:00 cała grupa powróciła autokarem do ośrodka. 17:00- obiadokolacja. 20-21:00 w ramach integracji przy ognisku śpiewaliśmy piosenki turystyczne.
12-09-2018 – O 09:00 – pojechaliśmy autokarem z przewodnikiem do szlaku turystycznego Hali Łabowskiej Ruszyliśmy w kierunku Rytra czerwonym szlakiem, szlakiem hal i pomników. Znaczna część trasy wiodła rozległymi polanami. Na tym odcinku spotkaliśmy kilka grobów. Tuż za schroniskiem pomnik upamiętniający oddział “Tatara” Juliana Żubka, nieco dalej pomnik ks. kapelana Władysława Gurgacza. Szlak prowadzał nas na przemian lasem i halami a jedna z nich Średnia Barnowiecka dostarcza pięknych widoków. Po około pół godziny dotarliśmy na Halę Pisaną, na której napotkaliśmy pomnik miejsca śmierci żołnierza AK, Adama Kondolewicza, ps. “Błysk”, który zginął tu podczas obławy, zorganizowanej przez gestapo Po dwóch godzinach spokojnego marszu dotarliśmy do Barcic, a stąd na Polanę Cyrla, na której znajduje się Schronisko Cyrla. Minąwszy schronisko, szlak prowadził nas rzadkim lasem, miejscami po niewielkich płytach skalnych. po 30 minutach dotarliśmy do rozległej polany z piękną panoramą na dolinę Popradu oraz Pasmo Radziejowej i Jaworzyny. Dalej niebieskim szlakiem dotarliśmy do Rytra stając u podnóży wzgórza zwieńczonego ruinami zamku obronnego. Rytro, jest to osada położona w dolinie Popradu. Stąd autokarem wróciliśmy do ośrodka. 17:30 – obiadokolacja
13-09-2018 – O 09:00- pojechaliśmy autokarem z przewodnikiem na zwiedzanie Krynicy-Zdrój zwanej “Perłą uzdrowisk” którą otaczają zalesione wzgórza. Z autokaru ul. Pułaskiego przeszliśmy w kierunku wejścia na Deptak, przy Parku Mieczysława Dukieta, z charakterystyczną fontanną i miejscami do spacerowania pierwszego punktu naszego zwiedzania. Tam przewodnik zapoznał nas z historią uzdrowiska. Następnymi punktami zwiedzania były: Pijalnia Słotwinka – została wybudowana w 1806 roku i jest najstarszym obiektem na terenie miejscowości Krynica-Zdrój. Drewniana konstrukcja która drugiej połowie XIX wieku przeniesiono do pobliskiego Parku Słotwińskiego. Pijalni Jana –położona jest w Parku Zdrojowym u podnóża Góry Parkowej przepięknie zachowany budynek Park Zdrojowy na Górze Parkowej, której szczyt wznosi się na wysokość 741 n.p.m. ma 6-hektarową powierzchnię. Park, znajdujący się w centrum miasta spełnia doskonałą rolę jako teren spacerowy. Od jego założenia w 1810 zachowały się układy ścieżek z licznymi altankami, trzy stawy, ścieżka zdrowia, Stary Dom Zdrojowy – okazały budynek wzniesiony w stylu neorenesansowym zbudowany na podobieństwo pałacu. Zlokalizowany jest w Krynicy-Zdrój, przy Alei Leona Nowotarskiego 2 Pijalnia Główna – zlokalizowana jest w centrum miejscowości, przy Bulwarach Dietla, które powszechnie zwane “Krynickim deptakiem”. Została ona oddana do użytku w roku 1971. Willa Romanówka – Muzeum Nikifora – powstała w połowie XIX wieku. Początkowo miał to być pensjonat wypoczynkowy i pełniła tą funkcję do lat 70 XX wieku. W 1994 roku otwarto w jej wnętrzach Muzeum Nikifora – Galerię Sztuki “Romanówka”. Jest to Oddział Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu. Budynek, do 1990 roku mieścił się przy ulicy Piłsudskiego.
14-09-2018 – O 09:00 pojechaliśmy autokarem z przewodnikiem na szlak turystyczny Czarnego Potoku Początkową stacje kolejki Gondolowej na Jaworzynę. I grupa 22 osobowa wjechała kolejką na Jaworzynę pozostali z przewodnikiem z tego miejsca ruszyli szlakiem czerwonym w kierunku szczytu. Droga była dość mozolna i wiła się do góry przecinając w międzyczasie nartostradę. Po drodze minęliśmy ciekawy pomnik przyrody nieożywionej – piaskowa skała nazywana Diabelskim Kamieniem. Wyróżnia się oryginalnym kształtem przypominającym dużego grzyba o wysokości ok. 6 m i obwodzie 3-8 m. Po 2 godzinach dotarliśmy pod schronisko na Jaworzynie Krynickiej. Przy którym znajduje się kapliczka z Papieżem Janem Pawłem II. Po odpoczynku ruszyliśmy szlakiem dalej na szczyt Jaworzyny (1114m. n.p.m.),na którym spotkaliśmy się z I grupą, która już tam odpoczywała. Pierwsza grupa zjechała z powrotem i pojechała do Krynicy i miała wolny czas, druga grupa ruszyła szlakiem czerwony cały czas lasem, na zalesiony szczyt Runka (1080 m). Od tej pory trasa jest dość monotonna, bez większych podejść, generalnie biegnie lasem, wiedzie przez główną grań Pasma Jaworzyny. Po drodze grupa mijała Bukową (1077 m.n.p.n), szczyt Czubakowska (1069 m.n.p.m), Po 45 minutach dotarliśmy na szczyt Runka. Z stamtąd szlakiem pokierowaliśmy się do centrum Krynicy. Wszyscy o 16:30 wróciliśmy autokarem do ośrodka. 17:30- obiadokolacja.
15-09-2018 – O 09:00 pojechaliśmy autokarem z przewodnikiem do szlaku turystycznego Bacówka nad Wierchomlą. Wędrówkę rozpoczęliśmy szlakiem niebieski naszej wycieczki od Bacówce PTTK nad Wierchomlą. Początkowo droga jest szeroka i wiedzie rzadkim lasem bukowym łagodnie w górę. Doliną w dół można dojść do wsi Szczawnik, my jednak kierujemy się w górę potoku. Dochodzimy do rozległej Polany Baranówka ( 985 n.p.m.). Widoki z polanki były bardzo rozległe: na Runka, Pusta Wielka, Zimnego i Dubnego. Skręcamy w prawo i razem z czerwonym szlakiem podchodzimy krótko na pozbawiony widoków szczyt Runka. Po minięciu szczytu powędrowaliśmy dalej szlakiem w okolice szczytu Czubakowska. idąc dalej dochodzimy do zarastającej, dawnej Polany Pustej. Po naszej prawej stronie znajdował się cały czas szczyt Jaworzyny Krynickiej. idąc dalej szlakami dotarliśmy do trudno odróżnialnego szczytu: Przysłop ( 944 n.p.m.), dalej szlakiem niebieskim dotarliśmy na stok Drabiakówki ( 894 m n.p.m.) stąd lekko pofałdowanym terenem opuściliśmy szczyt rozpoczynając właściwe zejście w stronę Krynicy-Zdrój. Po około 500 metrach dotarliśmy do górnej stacji kolejki w Słotwinach. Poruszaliśmy się cały czas mijając infrastrukturę narciarską. Nasza trasa wiodła przez szczyty zwane Urody, prowadząc nas do Przełęczy Krzyżowej. Dotarliśmy do małej polanki na Przełęczy Krzyżowej, która znajduje się w lesie, ale po jej zachodniej stronie są duże łąki na obydwu jej stokach. Poszliśmy w prawo na szczyt Krzyżowej. Stąd dalej szlakiem powędrowaliśmy do centrum Krynicy-Zdrój. Poruszaliśmy się lasem mieszanym cały czas nieznacznie w dół. Na prawo odsłaniał się nam widok na doliny Kryniczanka i Muszynki oraz na cerkiew w Krynicy. W końcu dotarliśmy szlakiem do ulicy Kościuszki i wijąc się wśród zabudowań wchodzimy w ulice Pocztową a następnie w Zdrojową, gdzie dotarliśmy do głównego deptaka w Krynicy Zdrój. i stąd powróciliśmy autokarem do ośrodka.17:30-obiadokolacja.
16-09-2018 – O 09:00-wyszła 16 osobowa grupa szlakiem turystycznym z Tylicz do Wysowej Zdrój przez góry będącego częścią Głównego Szlaku Beskidzkiego. Wyruszyła z rejonu cerkwi w Tyliczu i spokojnie dotarła do słupka 5/257od którego prowadzi szlak na Lackowę najwyższy szczyt Beskidu Niskiego. Szlak prowadził najpierw między pastwiskami w górę potem lasem i po 1godzinie dotarliśmy do pierwszego celu trasy – Lackowę. Po pożywieniu się i odpoczynku ruszyliśmy w dalszą drogę a celem jest Ostry Wierch 938 m. Szło nam się dobrze, wprawdzie trasa widokowo nie jest atrakcyjna jednak najważniejsze jest, że wspólnie mogliśmy forsować górskie kilometry. Po 2 godzinach dotarliśmy do celu Po postoju ruszamy w kierunku Cigełki 805 m. Cały czas trzymamy się czerwonego szlaku słowackiego, prowadził lasem i zaroślami. z niewielkim widokiem w rejonie pieszego przejścia granicznego. Po ciężkiej wędrówce grupa dotarła do Wysowej Zdrój, którą zwiedziła. Powróciła busem do Tylicza na obiadokolację. Pozostała grupa zwiedziła Mowety, w drodze powrotnej cerkwie i golgotę w Tyliczu. 17:30-obiadokolacja i czas wolny na grę w szachy i warcaby. Wieczorem koordynator zlotu zorganizował spotkanie integracyjne przy ognisku: przeprowadzi konkurs z wiedzy o regionie. uczestnicy wspólnie śpiewali piosenki przy akompaniamencie gitary. Na koniec zebrał wypełnione ankiety.