TYLICZ_10-17.09.2018

12-09-2018 – O 09:00 – pojechaliśmy autokarem z przewodnikiem do szlaku turystycznego Hali Łabowskiej Ruszyliśmy w kierunku Rytra czerwonym szlakiem, szlakiem hal i pomników. Znaczna część trasy wiodła rozległymi polanami. Na tym odcinku spotkaliśmy kilka grobów. Tuż za schroniskiem pomnik upamiętniający oddział “Tatara” Juliana Żubka, nieco dalej pomnik ks. kapelana Władysława Gurgacza. Szlak prowadzał nas na przemian lasem i halami a jedna z nich Średnia Barnowiecka dostarcza pięknych widoków. Po około pół godziny dotarliśmy na Halę Pisaną, na której napotkaliśmy pomnik miejsca śmierci żołnierza AK, Adama Kondolewicza, ps. “Błysk”, który zginął tu podczas obławy, zorganizowanej przez gestapo Po dwóch godzinach spokojnego marszu dotarliśmy do Barcic, a stąd na Polanę Cyrla, na której znajduje się Schronisko Cyrla. Minąwszy schronisko, szlak prowadził nas rzadkim lasem, miejscami po niewielkich płytach skalnych. po 30 minutach dotarliśmy do rozległej polany z piękną panoramą na dolinę Popradu oraz Pasmo Radziejowej i Jaworzyny. Dalej niebieskim szlakiem dotarliśmy do Rytra stając u podnóży wzgórza zwieńczonego ruinami zamku obronnego. Rytro, jest to osada położona w dolinie Popradu. Stąd autokarem wróciliśmy do ośrodka. 17:30 – obiadokolacja
13-09-2018 – O 09:00 – pojechaliśmy autokarem z przewodnikiem na zwiedzanie Krynicy-Zdrój zwanej “Perłą uzdrowisk” którą otaczają zalesione wzgórza. Z autokaru ul. Pułaskiego przeszliśmy w kierunku wejścia na Deptak, przy Parku Mieczysława Dukieta, z charakterystyczną fontanną i miejscami do spacerowania pierwszego punktu naszego zwiedzania. Tam przewodnik zapoznał nas z historią uzdrowiska. Następnymi punktami zwiedzania były: Pijalnia Słotwinka – została wybudowana w 1806 roku i jest najstarszym obiektem na terenie miejscowości Krynica-Zdrój. Drewniana konstrukcja która drugiej połowie XIX wieku przeniesiono do pobliskiego Parku Słotwińskiego. Pijalni Jana –położona jest w Parku Zdrojowym u podnóża Góry Parkowej przepięknie zachowany budynek Park Zdrojowy na Górze Parkowej, której szczyt wznosi się na wysokość 741 n.p.m. ma 6-hektarową powierzchnię. Park, znajdujący się w centrum miasta spełnia doskonałą rolę jako teren spacerowy. Od jego założenia w 1810 zachowały się układy ścieżek z licznymi altankami, trzy stawy, ścieżka zdrowia, Stary Dom Zdrojowy – okazały budynek wzniesiony w stylu neorenesansowym zbudowany na podobieństwo pałacu. Zlokalizowany jest w Krynicy-Zdrój, przy Alei Leona Nowotarskiego 2 Pijalnia Główna – zlokalizowana jest w centrum miejscowości, przy Bulwarach Dietla, które powszechnie zwane “Krynickim deptakiem”. Została ona oddana do użytku w roku 1971. Willa Romanówka – Muzeum Nikifora – powstała w połowie XIX wieku. Początkowo miał to być pensjonat wypoczynkowy i pełniła tą funkcję do lat 70 XX wieku. W 1994 roku otwarto w jej wnętrzach Muzeum Nikifora – Galerię Sztuki “Romanówka”. Jest to Oddział Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu. Budynek, do 1990 roku mieścił się przy ulicy Piłsudskiego.
14-09-2018 – O 09:00 pojechaliśmy autokarem z przewodnikiem na szlak turystyczny Czarnego Potoku Początkową stacje kolejki Gondolowej na Jaworzynę. I grupa 22 osobowa wjechała kolejką na Jaworzynę pozostali z przewodnikiem z tego miejsca ruszyli szlakiem czerwonym w kierunku szczytu. Droga była dość mozolna i wiła się do góry przecinając w międzyczasie nartostradę. Po drodze minęliśmy ciekawy pomnik przyrody nieożywionej – piaskowa skała nazywana Diabelskim Kamieniem. Wyróżnia się oryginalnym kształtem przypominającym dużego grzyba o wysokości ok. 6 m i obwodzie 3-8 m. Po 2 godzinach dotarliśmy pod schronisko na Jaworzynie Krynickiej. Przy którym znajduje się kapliczka z Papieżem Janem Pawłem II. Po odpoczynku ruszyliśmy szlakiem dalej na szczyt Jaworzyny (1114m. n.p.m.),na którym spotkaliśmy się z I grupą, która już tam odpoczywała. Pierwsza grupa zjechała z powrotem i pojechała do Krynicy i miała wolny czas, druga grupa ruszyła szlakiem czerwony cały czas lasem, na zalesiony szczyt Runka (1080 m). Od tej pory trasa jest dość monotonna, bez większych podejść, generalnie biegnie lasem, wiedzie przez główną grań Pasma Jaworzyny. Po drodze grupa mijała Bukową (1077 m.n.p.n), szczyt Czubakowska (1069 m.n.p.m), Po 45 minutach dotarliśmy na szczyt Runka. Z stamtąd szlakiem pokierowaliśmy się do centrum Krynicy. Wszyscy o 16:30 wróciliśmy autokarem do ośrodka. 17:30- obiadokolacja.